Aug
24
to Sep 24

Keiserens nye klær

Keiserens nye klær - Morten Viskum

Utstillingsåpning torsdag 24 august kl 18.00 - 20.00

Morten Viskum (f. 1965) sine selvportretter har helt siden 2003 skapt oppmerksomhet og utgjort en vesentlig del av hans kunstneriske utforskning. I forkant av sin egen bursdag har Viskum hvert år reist til Paris for å lage en ny voks skulptur av seg selv. 

Her tar han i bruk sin egen kropp som utgangspunkt for en undersøkelse der kunstneren inntar mange ulike roller, gjerne knyttet opp til dagsaktuelle temaer innen religion, politikk og rystende hendelser i verden, ofte i den politiske satirens form. Det pågående prosjektet har i årenes løp vist ett mangfold av karakterer, nyskapende og originalt også i den idémessige tilnærmingen. Tidligere års selvportretter har inkludert både Jesus, transe, tigger, kunstsamler, bodybuilder, vitenskapsmann og Donald Trump. 

I år er utgangspunktet eventyret Keiserens nye klær fra 1837,  skrevet av den danske forfatteren H.C. Andersen. I eventyret hører vi om en keiser som blir forledet til å tro at han går rundt i klær av de vakreste stoffer, mens han i virkeligheten bare går rundt i undertøyet. En figur som er like aktuell 180 år senere.

Etter seks år med veterinærstudier hoppet Morten Viskum av  profesjonsutdannelsen og bestemte seg for å bli kunstner isteden. Han  debuterte med Rotter/Oliven i 1995 og har siden den gang tiltrukket seg stor oppmerksomhet for sine installasjoner, objekter og malerier og performancer - alt mens han driver Vestfossen Kunstlaboratorium, et visningssted for samtidskunst i Buskerud. Viskum blir hyppig diskutert i den kulturelle pressen og har med sin allsidige produksjon og virke forandret samtidskunsten i Norge. 

Årets selvportrett har tittelen “Keiserens nye klær” og skal avdukes på TM51 Window Gallery ved Rådhuset torsdag 24. august.  Utstillingen inkluderer også triptych maleri « Hånden som aldri sluttet å male”.  Velkommen til utstillingsåpning på Fridtjof Nansens plass 6 torsdag 24. august fra kl. 18.00 - 20.00

Fotnote: I forbindelse med utstillingen vil Galleri TM51 Infill i Parkveien 5, vise hans selvportrett fra 2008, “The perfect sculpture” og Willas Contemporary viser The Collector ifm en utstilling med Rose Wylie, som Morten Viskum har kuratert. 

 

Samtidsdiagnoser – det hybride selvet

av Tone Lyngstad Nyaas: 

Morten Viskum har siden debuten med Rotter/Oliven (1995) skapt oppmerksomhet med sine installasjoner som problematiserer temaer som kretser rundt aktuelle samfunnspolitiske og eksistensielle spørsmål. I mange prosjekter bearbeides dødens tema ved en ritualisering av det forgjengelige der sammenhengen mellom det frastøtende og hellige, religion og vitenskap utfordrer kulturelle grenser og tabuområder.[i]I handlingsbaserte prosesser maler han med døde hender, tar i bruk indre organer og kreftceller for å anskueliggjøre livets forgjengelighet og de mange etiske og filosofiske dilemmaene som oppstår i et samfunn hvor menneskeverdet trues av et instrumentelt syn på naturen, livet og døden. Den dyptpløyende sivilisasjonskritikken som ligger til grunn for den kontroversielle materialbruken løfter frem det samfunnet marginaliserer og definerer som «ubehaget i kulturen». 

Selviscenesettelser utgjør en vesentlig del av Viskums utforskning av subjektets posisjon relatert til samfunnspolitiske spørsmål. Installasjonene spiller på politisk satire og tar opp i seg høyst aktuelle globale utfordringer. Selvportrettene kan derfor betraktes i retning samfunnsdiagnoser i form av serielle vitnesbyrd om vår egen tid. De retter seg inn mot grunnleggende menneskerettslige spørsmål som hvordan ulike religiøse praksiser kan sameksistere i en globalisert verden, kunstens ytringsfrihet, terrorens ansikt og fattigdomsproblematikk. Det faktum at alle iscenesettelsene kan sees i sammenheng med inntrufne hendelser som har rystet verden, medfører at figurene kan fortolkes som sivilisasjonens politiske martyrer som vitner om de etiske dilemmaene som oppstår mellom individ og samfunn i vår egen tid.

Det originale i Viskums ulike rollebesetninger ligger ikke nødvendigvis i det faktum at de respektive temaene drøftes, men hvordan de utformes. For det å anvende en avstøpning av sin egen kropp som utgangspunkt for en analyse der selvet hybridiseres inn i et mangfold av ulike roller, fra vitenskapsmann til en posisjon som Jesus eller troende muslim er i Viskums virke et livslangt prosjekt. Sammenkoblingen av en mikroanalyse av identitet med en sosiologisk samtidsanalyse kan minne om hvordan Zygmunt Baumans tekster ikke kategoriserer fenomener som identitet og samfunnsutvikling fra hverandre. Individets kompleksitet beskrives som indre-styrt kontra andre-styrt identitet, produsent versus forbrukeridentitet, fortidens forutbestemte identitet, versus nåtidens flytende og fragmenterte identitet. Identitetsproblematikken betraktes, som i Viskums selvportretter, alltid i relasjon bestemte fenomener som makt, marginalisering, ambivalens og frihet.[ii]  

Selvportrettene startet i 2004 da Viskum for første gang reiste ned til Anthony Ritters verksted i Paris for å lage en avstøpning av seg selv i forbindelse med hans fødselsdag 2. februar. Kunstnerens intensjon er også på sikt, ved hjelp av dokumentasjon å utføre skulpturer av sin egen barndom og ungdomstid. På denne måten vil det oppstå en unik anledning til å betrakte sitt eget liv som en føljetong av hendelser som samtidig speiler vesentlige momenter som har festet seg til samfunnets kollektive bevissthet. Ved å iscenesette seg som eksempelvis finansmann, transseksuell eller kroppsbygger formidles samfunnets produksjon av stereotypier, der selvet assimileres inn i ulike rollebesetninger som om grensene mellom subjekt og samfunn, jeget og de politiske temaene er brutt ned.

I 2017 har Viskum iscenesatt seg som selveste keiseren i H.C. Andersens eventyr; Keiserens nye klær fra (1837). Tittelen kan betraktes som en retorisk figur som først og fremst blir anvendt for å latterliggjøre samtidskunstens form og innehold. I svært mange sammenhenger er begrepet anvendt for å tømme kunsten for mening og undergrave dens samfunnsberettigede funksjon. Svaret på det å møte det uvisse, komplekse og ubegripelige med denne klisjeen har her fått sitt tilsvar. Essensen i denne uvissheten er døden, mysteriet som Viskum refererer til i spaserstokken som toppes av en hodeskalle med klare referanser til Robert Mapplethorpes; Self-Portrait (1988). Så følges linjene inn til Edvard Munchs litografi Selvportrett med knokkelarm (1895) og selvportrettets «Memento-mori» veves sammen med keiserens skinnende juveler og figurens selvhøytidelige positur som bærer innbilningskraftens uutslettelige fantasiverden på sin kappe.

 

 

 

 

View Event →
Aug
24
to Sep 24

The Perfect sculpture

The Perfect Sculpture - Morten Viskum (selvportrett 2008)

Utstillingsperiode: 24. august - 24. september
Galleri TM51 infill, Parkveien 5


Morten Viskum (f. 1965) sine selvportretter har helt siden 2003 skapt oppmerksomhet og utgjort en vesentlig del av hans kunstneriske utforskning. I forkant av sin egen bursdag har Viskum hvert år reist til Paris for å lage en ny voks skulptur av seg selv. 

Her tar han i bruk sin egen kropp som utgangspunkt for en undersøkelse der kunstneren inntar mange ulike roller, gjerne knyttet opp til dagsaktuelle temaer innen religion, politikk og rystende hendelser i verden, ofte i den politiske satirens form. Det pågående prosjektet har i årenes løp vist ett mangfold av karakterer, nyskapende og originalt også i den idémessige tilnærmingen. Tidligere års selvportretter har inkludert både Jesus, transe, tigger, kunstsamler, bodybuilder, vitenskapsmann og Donald Trump. 

I år er utgangspunktet eventyret Keiserens nye klær fra 1837, skrevet av den danske forfatteren H.C. Andersen. I eventyret hører vi om en keiser som blir forledet til å tro at han går rundt i klær av de vakreste stoffer, mens han i virkeligheten bare går rundt i undertøyet. En figur som er like aktuell 180 år senere. Dette selvportrettet vises på vår avdeling i Fridjof Nansens plass 6, ved rådhuset. Skulpturen som vises i Parkveien 5, er fra 2008 og viser Morten Viskums hender og ansikt, men har kroppen til en kjent tysk bodybuilder. I forbindelse med utstillingen vil TM51 Window Gallery, vise hans selvportrett fra 2017, “Keiserens nye klær” og Willas Contemporary viser The Collector ifm en utstilling med Rose Wylie, som Morten Viskum har kuratert.

Etter seks år med veterinærstudier hoppet Morten Viskum av profesjonsutdannelsen og bestemte seg for å bli kunstner isteden. Han debuterte med Rotter/Oliven i 1995 og har siden den gang tiltrukket seg stor oppmerksomhet for sine installasjoner, objekter og malerier og performancer - alt mens han driver Vestfossen Kunstlaboratorium, et visningssted for samtidskunst i Buskerud. Viskum blir hyppig diskutert i den kulturelle pressen og har med sin allsidige produksjon og virke forandret samtidskunsten i Norge. 
 

View Event →
Empty Spaces
Aug
4
to Aug 20

Empty Spaces

 

Anne Sophie Lorange - Empty Spaces

Utstillingsperiode: 04. august - 20. august
TM51 Window Gallery, Fridtjof Nansen plass 6 og TM51 Infill, Parkveien 5


Velkommen til utstillingsåpning fredag 04. august kl. 18.00 - 20.00, Fridtjof Nansen plass 6

The moment of blindness ensures sight.
-Jaques Derrida


Grenseløst inn i rommets dybde; en horisont skimtes, en uendelig skillelinje mellom et sted hvor tankene vandrer inn i det usynlige underlaget og trer forsiktig frem inn i det synlige. Det er her i grenselandet mellom bevissthet og ubevissthet, et stort, uoversettelig språk vises, en strøm av spor, en rytme, rundt oss og innenfor oss. Maleriene utgjør en serie observasjoner om tilhørighet – til et sted og samtidig ingensteds; en meditasjon om noe utover oss selv, en oppløsning av grenser, som å forsvinne inn i et gjennomsiktig, åpent landskap, både flyktig og forbigående, men også uendelig og evig.

Det er i tomheten en finner spor av fravær og nærvær. Ekkoet en ikke kan høre, men fornemme fra en stillhet som dirrer i det fysiske nærværet, og vipper og balanserer forsiktig mellom nyansene av farger og linjer, mellom kaos og struktur, i et vekselspill mellom en naturlig fysisk verden og en usett verden. Det er en tilstand, en forbindelse mellom et immaterielt sted og det omkringliggende rommet.

What is important now is to recover our senses. We must learn to see more, to hear more, to feel more.
-Susan Sontag

View Event →
Graatende Maane
May
19
to Jun 30

Graatende Maane

GRAATENDE MAANE  - Øivin Horvei



Han snur øynene innover. 
Trer inn i det blaa lyset. Uendelig blaatt.
Ser på stjernene. Skyter stjerneskudd.  
Under stjerneteppet. Det han kjøpte på salg. 
Før solstormen, og det sorte hullet. 
Han drikker Cherry Coke, av Maaneskaalen.  
I en fontene av taarer.

Malerier 2015 - 2017

Velkommen til utstilling på TM51 Window Gallery - Fridtjof Nansens plass 6 (v/ Rådhuset).

Utstillingen vises også i vårt vindusgalleri i Parkveien 5.

View Event →
Dec
1
to Dec 18

Inhuman Nature

Christian Houge
InHuman Nature

Åpning: Torsdag 1. desember, kl. 19.00 – 21.00
TM51, Thorvald Meyers gate 51

TM51 Main Gallery (Thorvald Meyersgate 51)
TM51 Window Gallery (Fritjof Nansens plass 6)
TM51 Infill (Parkveien 5)
1. desember – 18. desember 2016

Med utgangspunkt i ønsket om å koble Kosmos til Jorden inviterer Christian Houge betrakteren til å søke etter det ukjente i nye horisonter. Inhuman Nature reflekterer både menneskets iboende utforskertrang, så vel som det faktum at denne delen av naturen går langt utover vår forståelse og minner oss på våre egne spor i et område hvor menneskeheten kanskje er fundamentalt uvelkommen.  

Sjeldne NASA fotografier fra tidlige månelandinger på 70-tallet, har blitt integrert i 3-dimensjonale geometriske landskap. Disse er håndtegnet med utgangspunkt i den massive isbreen, Svartisen og er satt i opposisjon til ukjente horisonter. Geometri er byggesteinene for all natur, inkludert det organiske mennesket. Vi har en større tilknytning til naturen enn det vi gjennom kulturen vedkjenner oss. Da den Holocene epoken gikk over til den Anthropocene ved midten av det 20. århundret, mistet mennesket sin superstruktur. Det er dette tapet av miljø og forankring Houge kommenterer og problematiserer i denne utstillingen.

I Houges arbeid finner vi en kvelende stillhet som sidestilles med menneskehetens egen utforskning av det ukjente. Ekstreme makrofotografier av mineraler i stilleben symboliserer det ytres motsetning. Disse sjeldne mineralene viser naturens geometri i mikro/makro perspektiv hvor opptil hundre bilder er satt sammen til ett.

Christian Houge har alltid utforsket relasjonen og konflikten mellom moderne kultur og natur. Hans fotoserier er innstilt til den prestisjetunge fotoprisen for bærekraft, Prix Pictet. Han har stilt ut sine arbeider i utstillinger og ved gallerier, både nasjonalt og internasjonalt bla. i Hosfelt Gallery i New York og San Francisco, en nylig to års museumsturne i Kina, visning av film og installasjon i museer bl.a.Whatcom (Museum of Washington) og Johnson Museum of Art. Dette sammen med foredragsvirksomhet og publikasjoner har bidratt til å vise kunstnerens arbeid til et større publikum.

Utstillingen Inhuman Nature av Christian Houge blir offiseielt åpnet ved Galleri TM51s hovedgalleri i Thorvald Meyersgate 51, Torsdag 1. Desember kl. 19.00 – 21.00. Utstillingen Inhuman Nature presenteres på alle tre visningsstedene til galleri TM51, I Thorvald Meyersgate 51, Parkveien 5 og Fridtjof Nansens plass 6 ved Rådhuset. 

View Event →
Oct
11
7:30am 7:30am

Exhibition Opening:

Fredag 14. oktober
KL 20.00
AKER BRYGGE, TJUVHOLMEN
SKUR 13, FILIPSTADVEIEN 3

Ånden av Uncontaminated 2016, The Collective Exhibition er hjemsøkt av et eklektisk avvik; en kunstnerisk tendens katalysert av en raskt skiftende verden og en sult etter individuell frihet. Fra deres ulike ståsted og tilnærminger - De diversifiserte kunstneres visuelle uttrykk blir utforsket, skaper sammenstøt og forfriskende og urovekkende kontraster.

Dette blandede universet er befolket med sterke synspunkter uttrykt gjennom kritisk, men likevel rørende "hard core" naturalisme og futuristiske visjoner om skjønnhet. Årets The Collective Exhibition forbinder etablerte kunstnere med nye, i en smakfull, kaotisk blanding av uttrykk - i både analoge og virtuelle rom.

Fra Synchrodogs forsøk på å vekke våre primitive instinkter og intuisjon til Lea Colombo sin uventede dokumentasjon av den sørafrikanske ghetto og sine gamle ritualer.

Vi er åpenbart tatt med på en humpete vei. Intimiteten til Amanda Charchians arbeider treffer oss i det hennes landskaper avdukes, og Isabel Martinez, er materialisert i menneskelig form som kreativ Instagram favoritt, @isabelitavirtual, en ny type internett stjerne.

Charlie Engman tar fotografering til et nytt nivå med sin undersøkende kameralinse, mens Petra Collins fungerer både bak og foran kamera. Arielle Chiara som vil sikkert gi en bit av eksentrisitet i hennes eklektiske og uformell framstilling. Den kollektive utfordringen er en reise, og vi ønsker dere alle velkommen.

Galleri TM51 er den offisielle salgsagenten for The Collective Exhibition 14. Oktober kl. 20.00.  www.uncontaminatedoslo.com

View Event →
"Opprinnelsens aktive fravær"
Oct
1
to Nov 16

"Opprinnelsens aktive fravær"

"Opprinnelsens aktive fravær” 
Erik Pirolt

 

Utstillingsåpning "Opprinnelsens aktive fravær" Lørdag 1. oktober kl. 14.00 - 16.00, i Thorvald Meyersgate 51 (indre gård)
Utstillingsperiode: 1.10.16 - 23.01.16

Erik Pirolt (f. 1977) bor og arbeider i Kristiansand. Han er utdannet ved Kunstakademiene i Trondheim og Oslo, og ble uteksaminert fra Kunstakademiet i Oslo i 2008. 

Utstillingens hovedfokus ligger på helt nye, personlige skulpturer av kunstneren. Ingen av verkene har tidligere vært vist i Oslo. Enkelte av arbeidene har Pirolt jobbet med over flere år i produksjon. Dette er hans tredje utstilling på galleri TM51. I tillegg til hovedutstillingen, vil Pirolt også bli presentert i vårt vindusgalleri TM51 Infill, i Parkveien 5.

"Når kulemannen må dra til månen for å betrakte den sorte urformen, da synger opprinnelsens stemme i takt med dens eget fravær av eksistens."

Konkret tårnføding, hunder som i sin egen sorg lar musklene vokse seg til så store at de ikke kjenner seg selv igjen, slik at du kan indentifisere deg med hunden og bli den innenfra, giraffer som virkelig kan suge, ikkebarnslige betraktninger der du må lage nytt språk for å forholde deg til rommets realitet. Vi gir deg svaret på din opprinnelse." 

Hjertelig velkommen til utstillingsåpning!

 

 

View Event →
Sep
22
to Sep 25

ANSA og TM51 inviterer til åpning av utstillingen: Juvenarte No.19

TM51, Thorvald Meyers gate 51
Torsdag 22. september, kl.19

Hvert år arrangerer ANSA (Association of Norwegian Students Abroad) norske utenlandsstudenters årlige kulturmønstring kalt Juvenarte. I år er det 19. gang Juvenarte finner sted, og vi gleder oss til å presentere 19 ferske studenter av forskjellige disipliner på TM51s hovedlokaler på Grünerl.kka. I år fyller ANSA 60 år, og i den anledning blir årets Juvenarte-utstilling en feiring av norske utenlandsstudenters muligheter i dag og av kreativitetens uendelige former. I 1956 ble ANSA stiftet, med formål om å ivareta utenlandsstudentenes politiske interesser. 60 år senere er dette fremdeles noe å jobbe med, men spekteret av muligheter i utlandet for norske studenter i dag er bredere enn noensinne. Juvenarte er en plattform for norske utenlandsstudenter, en feiring av ANSAs oppnåelser. Her kan tidligere eller nåværende studenter vise frem sine arbeider innen billedkunst, installasjonskunst, film og foto, performance, poesi, arkitektur, mote- og produktdesign.

Juvenarte er en utstilling med mange innfallsvinkler. Vi vet at kunst kan bety så mangt. Det er
nettopp dette som gjør Juvenarte unikt - krysningen mellom forskjellige kunstformer fra alle verdens hjørner. Årets 19 deltakere er Hedda Roterud Amundsen, Aleksander Johan Andreassen, Emilie Sophie, Beatrix Andreassen, Cathrine Andresen, Johanne Eikå Bergill, Hege Bryn, Daniel Gildardo, Cardona, Maj-Gret Gaupås, Lisette Frimannslund, Eirin Bjørsland Hansen, Benedikte Hatlehol, Ingvild Isaksen, Marthe Kulseth, Marius Moen, Musum & Andersen, Katrine Ugelstad Spilling, Kirsten Vikingstad Storesund, Nicholas Alexander Welveré, Kristoffer Zeiner.

Utstillingen holder åpent fre – søndag 25. september, fra kl. 12–16

View Event →
Ota Benga
May
26
to Jun 19

Ota Benga

Aleksander Stav
Ota Benga

 

TM51 (Thorvald Meyers gate 51) og TM51 Infill (Parkveien 5)
26. mai - 19. juni 2016

Åpning torsdag 26. mai kl. 19.00

TM51 er glad for å presentere den andre separatutstillingen med Aleksander Stav på galleriet. En skulpturgruppe som forteller om pygmeen Ota Benga, flere flodhestkalver i støpt epoksy og stiliserte fugler i bur, er blant verkene Stav viser i utstillingen Ota Benga.

Sentralt for Stavs kunstneriske undersøkelse er hvordan mennesket omformer sin forståelse av naturen, gjennom sin oppdagelse av den. Stav beskriver de negative konsekvensene av kolonisering og kontroll av den ville naturen gjennom historiske eksempler: den inhumane behandlingen av Benga, som del av verdensutstillingen i St. Louis i 1904 og senere Bronx Zoo, viser hvordan den grusomme umenneskeliggjøringen utøves på noen som er dømt til å være utenfor den vestlige normativiten.

Stav viser at menneskets gjentagende forsøk på å homogenisere, gjennom å ta «eksemplarer» fra deres opprinnelige kontekst og forandre dem til noe annet for underholdningens skyld, har en historisk kontekst. Fra kolonitidens eksotisering av den andre, utnyttelse og kontroll av den ville naturen, til vår samtids former for kontroll, med besjeling, forenkling og fremmedgjøring av søte dyr på Youtube. 

I Ota Benga presenterer Stav et univers hvor denne dobbeltheten tar form gjennom et lekent, surrealistisk og forskjønnet formspråk. Stav vil gjenskape menneskets første møte med den eksotiske naturen, preget av entusiasme og nysgjerrighet og samtidig problematisere hvordan vår presentasjon og fremstilling av naturen tar oss lenger fra det opprinnelige. Menneskets transformasjon av naturen overskrider det virkelige til en mer fantasifull, kunstig verden, hvor det autentiske forsvinner.

Stav jobber hovedsakelig med skulptur. Hans kunstneriske praksis utforsker berøringspunkter mellom natur og teknologi, og presenterer et menneskeskapt, kunstig, ofte idealisert konsept om naturen, en forskjøvet virkelighet. Denne virkeligheten forteller samtidig om en dyp melankoli og en kritikk av hvordan menneskets teknologiske fremskritt går på bekostning av naturen og vår nærhet til den. 

Aleksander Stav (f. 1983) fullførte sin mastergrad ved Kunst- og designhøgskolen i Bergen i 2009. Han har siden 2005 hatt flere utsmykninger, og hatt utstillinger både i Norge og i utlandet, blant annet på Noplace, Bergen Kunsthall og Armory Show i New York.



TM51 is pleased to present Ota Benga, Aleksander Stavs second solo exhibition at the gallery.  Sculptures representing the historical figure Ota Benga, hippopotamus calves made of cast epoxy, and abstracted birds in cages will be featured among the works on view. Central to Stav's artistic investigation is how humanity transforms their understanding of the natural world through their discovery of it. Stav describes the negative consequences of colonialization and control over wild nature through historical examples: the inhumane treatment of Benga as part of the St. Louis Worlds Fair in 1904 and later the Bronx Zoo being a prime example of the extent of the gruesome dehumanization brought upon anyone deemed outside the realm of western normalcy. 

Stav comments of the regularity of humanitys tendencies towards homogenization through the habit of removing specimens from their original contexts, and changing them into something else for the purpose of entertainment. He describes both the historical context in which colonialists exoticize the other and take control over nature, as well as the contemporary habits of control, as seen in the anthropomorphizing and simplifying of cute animals on Youtube.

In Ota Benga, Stav presents a universe where this duality takes shape through a playful, surreal and embellished idiom. Stav recreates man's first encounter with exotic nature, characterized by enthusiasm and curiosity while problematized by the context of the presentation and how toe preparation of nature takes us farther from its original, authentic self. Human transformation of nature transports that which is real to a more imaginative, artificial world, where the authentic disappears.

Stav works primarily with sculpture. His artistic practice explores points of contact between nature and technology, presenting a manmade, artificial, often idealized concept of nature and a staggered reality. This reality exists within a deep melancholy and a critique of how human technological advances sacrifice nature and our proximity to it.

Aleksander Stav (b. 1983) completed his master's degree at Bergen National Academy of the Arts in 2009. Since 2005, he won several awards and exhibited both in Norway and abroad at institutions such as Noplace and the Bergen Kunsthall and Armory Show in New York.

View Event →
A Reluctant Self-Portrait
Apr
30
to May 21

A Reluctant Self-Portrait

Markus Brendmoe
Motvillig selvportrett

TM51 (Thorvald Meyers gate 51) og TM51 Infill (Parkveien 5)
30. april - 22. mai 2016


Åpning lørdag 30. april kl. 13.00, TM51 i Thorvald Meyers gate 51

TM51 er glad for å kunne presentere Markus Brendmoes andre separatutstilling ved galleriet, Motvillig selvportrett. I utstillingen viser Brendmoe en serie med emosjonelt ladede portretter. De nye arbeidene er malt i olje, en teknikk han ikke har brukt på over tolv år. Maleriene viser forsøk på beskrivelser av emosjonelle tilstander og maleriets muligheter for å uttrykke dette. De er inspirert av myten om ’Kunstneren’ og om ’Sjømannen’, to myter som peker mot frihetstrang og nysgjerrighet og som innebærer mulig erkjennelse av eksistensielle ytterpunkter og risiko for fiasko. Maleriene er både selvportretter og bilder av en fremmed. De viser menneskets emosjonelle skyggesider på en selvopptatt introspektiv måte, like mye som beskrivelser av allmenne tilstander. 

Ett av grunnmotivene i utstillingen er et selvportrett utført av den tyske ekspresjonisten Paula Modersohn-Becker på begynnelsen av 1900-tallet. På samme måte som Munchs selvportrett har vært et omdreiningspunkt i Brendmoes kunstnerskap, tar han igjen utgangspunkt i et selvportrett fra kunsthistorien. Brendmoe undersøker det formale potensialet i portrettsjangeren, gjennom en prosess hvor han utvikler et stort antall variasjoner fra et mindre antall grunnmotiver. Han forholder seg hverken til portrettlikhet eller den historiske funksjonen til portrettsjangeren. I stedet for å formidle portrettsitterens sosiale status, skjønnhet eller makt, benytter Brendmoe seg av ansiktet som et felt med nærmest endeløse uttrykksmuligheter.

Brendmoe har tidligere jobbet med motiv knyttet til eksplisitte uttrykk for følelser. Han er kjent for sin utforskning av maleriet og dets historie, deriblant hans serie malerier inspirert av Edvard Munchs ‘Selvportrett med sigarett’ fra 1895. Andre motiver inkluderer portretter av kvinnen som madonna eller objekt, som hans bilde av popkulturikonet Kim Kardashian. 

Markus Brendmoe (f. 1961, Oslo) har hatt separatutstillinger på både Stenersenmuseet og Astrup Fearnley. Arbeidene hans er å finne i en rekke viktige samlinger, blant annet Astrup Fearnley Museet, DNB, Hydro, Nasjonalmuseet og H.K.H. Dronning Sonja kunstsamling. Forrige gang hans arbeider ble vist på TM51 var ved utstillingen Åpninger I, II, III (5. juni - 1. september 2014). 

 

View Event →
Hommage à David Bowie (1947-2016)
Apr
1
to Jul 30

Hommage à David Bowie (1947-2016)

Mick Rock
Hommage à David Bowie

TM51 Window Gallery (Fritjof Nansens plass 6)
30. april - 22. mai 2016

Dette uttalte David Bowie etter å ha sett resultatene av sin første fotosesjon med Mick Rock i mai 1972. Måneden etter ga Bowie ut sitt sjelsettende album The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars. Med dette albumet ble hans alter ego Ziggy Stardust skapt i form av en magisk, glitterkledd eventyrskikkelse som brøt ned skillelinjene mellom maskulin og feminin, hetero- og homofil, fakta og fantasi. Musikkhistorien ble forandret og David Bowie ble raskt en verdensstjerne av dimensjoner. Etter suksessen med den første fotosesjonen ble Mick Rock med som nøkkelpassasjer i gruppen. Han ble senere introdusert til andre artister som hadde fellestrekk med Bowie, som Lou Reed, Iggy Pop og Queen. Dermed fikk han tilnavnet «The Man that Shot the 70´s». Hans bilder og artistene som han fotograferte fortsetter å inspirere i vår postmoderne verden.

Utstillingen er kuratert av Jan Walaker.

For spørsmål eller interesse om fotografiene, kontakt TM51.

Hvert fotografi må bestilles og blir levert signert og nummerert direkte fra Mick Rock. FedEx fra USA tilkommer. 

Mick Rock ble født i London i 1948 og er utdannet ved Cambridge Universitet. Det var her han møtte legandariske Sid Barret, som var med på å starte Pink Floyd. Han har arbeidet med musikkartister som David Bowie, Lou Reed, Queen, Iggy Pop, Roxy Music, The Ramones, Talking Heads, Joan Jett og Blondie. Han er en pioneer innen musikkvideo og produserte og regisserte musikkvideoene til Bowie; «John, I´m only dancing», «The Jean Genie», «Space Oddity» og «Life on Mars». Hans senere fotografier inkluderer artister som Snoop Dog, The Black Keys, Skrillex, Daft Punk, Lady Gaga og Pharell. Mick Rock har hatt utstillinger i London, New York, Tokyo, San Fransico og Las Vegas. Hans siste utstilling i Los Angeles høsten 2015 trakk over 1500 mennesker på åpningskvelden.

View Event →
Ingrid Toogood
Mar
10
to Apr 18

Ingrid Toogood

Lauv du er
Ingrid Toogood

TM51 (Thorvald Meyers gate 51)
TM51 Infill (Parkveien 5)
10. mars - 10. april 2016

Åpning torsdag 10. mars kl. 19.00, TM51 Thorvald Meyers gate 51

TM51 er glad for å kunne presentere Ingrid Toogoods første separatutstilling i galleriet. Toogood jobber med maleri og er opptatt av å utforske maleriske egenskaper. Gjennom å jobbe med rom, illusjon og speileffekter utfordrer hun den todimensjonale lerretsflaten. Hennes bruk av realistiske detaljer, skyggelegging og dype fargeflater skaper optiske illusjoner basert på tredimensjonale motiver. Denne illusjonen brytes igjen ved at hun understreker flatheten til lerretene.

På nakne lerretsoverflater tar penselstrøk formen av skygger som flyktig danser over lerretet. I andre arbeider består overflatene av dype og atmosfæriske plan som skaper inntrykk av utsikt, større rom for betrakteren til å bevege blikket inn i, som når blikket forsvinner i en horisont ved solnedgang. I Lauv du er viser Toogood en serie malerier med referanser til døgnets ulike stemningsmodus. De abstrakte overflatene får kontrast av realistiske detaljer fra vanitas-maleri, inspirert av trompe-l’oeil stilleben.

Toogood er opptatt av å utforske maleriet som medium og spille med maleriets forhold til kunsthistorien. De utradisjonelle materialvalgene, som ofte innebærer å male på glass, speil og tekstil, og presentasjonen av maleriene spiller på ønske om å skape en utfordring til betrakteren i hvordan vi forholder oss til den todimensjonale lerretsflaten – og derav, hvordan vi ser på maleriet.

Ingrid Toogood (f.1976) har hatt separatutstilling på Kristiansand Kunsthall (2015) og de siste årene på SOFT, Galleri Gann, Kino Kino, Tromsø og Rogaland Kunstforening. Hun har deltatt på en rekke gruppeutstillinger, blant annet ved Stavanger Kunstmuseum og Sogn og Fjordane Kunstmuseum og har flere ganger deltatt på Høstutstillingen og Tegnebiennalen. Arbeidene hennes finnes i flere samlinger, blant annet Universitetet i Oslo, Statoils kunstsamling og Globale Maritime. 

 

 

TM51 is pleased to present Ingrid Toogood’s first solo show with the gallery, Lauv du er, opening at Thorvald Meyers gate 51 on March 10, 2016.

 

Ingrid Toogood is known for her painting and her explorations of the conventional qualities of the medium. By working with composition, illusion, and reflections she challenges the two-dimensional canvas surface. Her use of realistic detail, shading and deep color-planes create optical illusions of three-dimensional subjects and space. She often breaks these illusions by emphasizing the flatness of the canvas.

On bare canvas, brushstrokes are given illusionistic form by painted shadows that dance across the surface. In other works, she creates deep, atmospheric planes that create the appearance of a larger room for the viewer's gaze to disappear into as if scanning the horizon at sunset. It is through these skillful techniques that Toogood's paintings come together to create the illusion of a new, larger space for the viewer to inhabit; a new dimension of light and air.

Lauv du er contains a new, large series of paintings that reference the moods evoked by different times of day. The abstract surfaces are contrasted with realistic painted details from Vanitas traditions, inspired by trompe-l’oeil still life.

Toogood is interested in exploring painting as a medium and playing with painting's role in art history. Her unconventional material choices, which often include glass, mirrors, and textiles, and her unique installations of the paintings attempt to challenge how we relate to the two-dimensional canvas, and by extension, how we look at painting.

Ingrid Toogood (b. 1976), has had a recent solo exhibition at Kristiandsand Kunsthall (2015), and previously shown at SOFT, Galleri Gann, Kino Kino, and Tromsø and Rogaland Art Societies. She has participated at numerous group exhibitions at various institutions such as the Stavanger Kunstmuseum, Sogn og Fjordane Kunstmuseum, Høstustillingen and The Oslo Drawing Biennale. Her work is included in several well-known collections, including The University of Oslo, Statoil, and Global Maritime.

 

 

View Event →
VÅRSALONG
Feb
2
to Feb 21

VÅRSALONG

VÅRSALONG

TM51 (Thorvald Meyers gate 51)
6. Februar - 21. Februar 2016
Åpner lørdag 6. februar kl. 12.00.

TM51 starter vårens utstillingsprogram med en VÅRSALONG, en gruppeutstilling inspirert etter salongformatet. Utstillingen vil vise en rekke verk av kjente kunstnere tidligere presentert på TM51, samt flere verk av nye, unge kunstnere. Utstillingen vil vise arbeider innenfor et stort spekter av uttrykk, blant annet fotografi, maleri, tegning, skulptur, silketrykk og blandede medier. Det vil være en mangfoldig og givende start på det nye utstillingsåret.

Blant de deltagende kunstnerne er Aurora Sander, Frido Evers, Ingrid Eggen, Tommy Høvik, Solveig Bergene, Jim Darbu, Ane Barstad Solvang, Nina Strand, Charlotte Thiis-Evensen, Øivin Horvei, Markus Brendmoe, Aleksander Stav, Lello//Arnell, Ina Bache-Wiig, Erik Tidemann og flere.

 

TM51 starts their spring exhibition program with VÅRSALONG, a group exhibition inspired by the salon format. The exhibition will display a number of works by famous artists previously presented at the TM51 as well as several works of new young artists. The exhibition will show works within a wide range of mediums, including photography, painting, drawing, sculpture, screen printing, and mixed media. This will be a diverse and rewarding start to the new exhibition year.

Participating artists include Aurora Sander, Frido Evers, Ingrid Eggen, Tommy Høvik, Solveig Bergene, Jim Darbu, Ane Barstad Solvang, Nina Strand, Charlotte Thiis-Evensen, Øivin Horvei, Markus Brendmoe, Aleksander Stav, Lello//Arnell, Ina Bache-Wiig, Erik Tidemann and more.

View Event →
Pelikan
Nov
12
to Dec 13

Pelikan

Pelikan
Liv Tandrevold Eriksen

TM51 (Thorvald Meyers gate 51)
TM51 Window Gallery (Fridtjof Nansens plass 6)
TM51 INFILL (Parkveien 5)
12. November -  13. Desember 2015

Åpner torsdag 12. november kl. 19.00 på TM51 i Thorvald Meyers gate 51. 

TM51 er glade for å presentere Liv Tandrevold Eriksens første separatutstilling Pelikan ved galleriet. Utstillingen består av nye malerier, tegninger og skulptur i papir fordelt på galleriets tre visningssteder: TM51 i Thorvald Meyers gate 51, TM51 Window Gallery på Fridtjof Nansens plass 6 og TM51 Infill i Parkveien 5.

Tegning er utgangspunktet for Tandrevold Eriksens kunstneriske arbeid. Fra et figurativt utrykk har Tandrevold Eriksen gradvis arbeidet mot abstraksjon gjennom å overføre de formale egenskapene fra tegning til maleri og skulptur. Tegnepapiret har blitt skulpturer hvor papiret farges, brettes og foldes til tredimensjonale former. Behandlingen gir en nærmest marmorert overflate med linjer som blir utgangspunkt for maleriene. Tradisjonelt har tegning vært å regne som et forberedende stadie til maleri og skulptur. Tandrevold Eriksen reverserer prosessen, men bevarer de formale grepene fra tegningen; streken, linjen og papiret, som utgangspunkt. 

Utstillingen Pelikan på TM51 består av en rekke nye malerier med komplekse konstellasjoner av flyktige strøk. Tandrevold Eriksen bruker streken som virkemiddel for å fremkalle dynamikken mellom tegningen og maleriet. De tilsynelatende tilfeldige komposisjonene av linjer med transparente farger, eksisterer i balanse mellom raske strøk og analytisk presisjon. Maleriene blir igjen møysommelig opptegnet i et digitalt tegneprogram, hvor hvert strøk registreres til tegningen er en presis kopi av det opprinnelige maleriet. På samme måte overføres formene fra skulptur og maleri over til pennetegninger gjort for hånd, punkt for punkt. På TM51 Window Gallery vises en serie malerier hvor Tandrevold Eriksen har tegnet opp sporene av selve maleprosessen på lerretet.

Liv Tandrevold Eriksen (f.1976) arbeider med tegning, maleri og skulptur. Hun er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo, institutt for farge. Høsten 2015 deltok hun på utstillingen Hvordan lage en hage? ved Stavanger Kunstmuseum i forbindelse med museets Frida Hansen retrospektiv. Tandrevold Eriksen har hatt separatutstillinger ved Tegneforbundet, Kunstnerforbundet, Oslo Kunstforening og Galleri Gann. Hun er innkjøpt av Norsk Kulturråd, Statens Kunstråd i Sverige og ble nominert til Carnegie Art Award i 2008.


 


Pelican

TM51 is pleased to present Liv Tandrevold Eriksen´s first solo exhibition, Pelican (Pelikan). The exhibition consists of new paintings, drawings, and paper sculptures displayed at the gallery's three locations: TM51 Thorvald Meyers gate 51, TM51 Window Gallery on Fridtjof Nansens plass 6, and TM51 Infill on Parkveien 5.

Drawing is the starting point for Tandrevold Eriksen´s artistic work. Beginning with a figurative expression, Tandrevold Eriksen progressively works towards abstraction through transferring the formal properties from drawing to painting and sculpture. Drawing paper becomes sculpture as it is colored, folded, and arranged into three-dimensional shapes.

This treatment creates an almost marbled surface; the fine details of which become the basis for her paintings. While drawing has traditionally been regarded as a preliminary stage to painting and sculpture, Tandrevold Eriksen reverses the process, but preserves the formal devices of gesture, line, and surface as the starting point.

The exhibition, Pelican, at TM51 consists of a series of new paintings based on the complex constellations of volatile regions. Tandrevold Eriksen uses the line as an instrument to evoke the dynamics between drawing and painting. The seemingly random compositions of lines are painted directly onto the canvas in transparent layers of color, existing as a balance between quick strokes and analytical precision. The paintings are laboriously plotted in a digital drawing program, where each stroke is recorded onto a virtual schematic as a precise replica of the original painting.

TM51 Window Gallery showcases a series of paintings in which Tandrevold Eriksen uses clear pencil marks to outline the ridges and strokes made during the process of painting canvas.

Liv Tandrevold Eriksen (b.1976) works in drawing, painting, and sculpture. She studied at the Art Academy in Oslo´s Institute of Colour. In autumn, 2015, she participated in the exhibition How to make a garden? at Stavanger Art Museum in conjunction with the museum's Frida Hansen retrospective. Tandrevold Eriksen has had solo exhibitions at Tegneforbundet , Kunstnerforbundet, Oslo Art Society and Galleri Gann. Her work is included in the Norwegian Council for Cultural Affairs collection as well as the Swedish Arts Councils Collection. She was nominated for the Carnegie Art Award in 2008. 


 

View Event →
Brekekekex-koax-koax
Oct
14
to Nov 8

Brekekekex-koax-koax

Brekekekex-koax-koax
Constance Tenvik

TM51 INFILL (Parkveien 5)
14. oktober - 11. november 2015

TM51 har gleden å presentere Brekekekex-koax-koax, et nytt verk av Constance Tenvik på TM51 Infill. Tenvik (f. 1990) studerer Master of Fine Arts ved Yale University i Connecticut, USA og er aktiv på kunstscenen både i USA og Norge. Hennes praksis tar utgangspunkt i filosofi, banale trender fra popkultur, spørsmål om identitet og arbeidene er alltid preget av en lun humor. Hun benytter seg av et mangfold av medier, deriblant performance, skulptur og maleri. Hennes maleriske strek er også tydelig i tegningene, enten de er fargesprakende ‘mind maps’ eller tegneserie-lignende episoder.

Tenvik har stilt ut jevnlig i Oslo, blant annet på Tidens Krav, SALT, Podium, Kunsthall Oslo og TM51, samt i utlandet. Hun har illustrert for Kulturrådet, Natt og Dag og Morgenbladet. I 2015 ble hun nominert til Sandefjord Kunstforenings kunstpris. 

TM51 har tilgjengelig flere arbeider av Constance Tenvik på vårt lokale i Thorvald Meyers gate 51.

 

Brekekekex-koax-koax

TM51 is pleased to present Brekekekex-koax-koax, a new work by Constance Tenvik installed at Infill. Tenvik is a young Norwegian artists currently studying at Yale University, USA. She uses a variety of media, expanding traditional acrylic-on-canvas painting methods to chromatic ink drawings, sculptural assemblages, performance, and more. She focuses on the banal trends of modern culture, philosophy, and identity, with sublime humour.

Tenvik has exhibited regularly in Oslo, at Tidens Krav, SALT,  Podium, Kunsthall Oslo and TM51 as well as abroad. She has illustrated for Kulturrådet, Natt og Dag, and Morgenbladet. 

TM51 is proud to offer several framed large-scale ´Mind Map´drawings and related paintings from our Thorvald Meyers location.

 

 

View Event →
Dr. Strand
Sep
12
to Nov 8

Dr. Strand

af1d5419b38610cee929c3866600a3aa9d80b034.jpg

Dr. Strand
Nina Strand

Boklansering og utstilling ved TM51 Window Gallery,
11. September 2015, kl.18.00.
11. September - 08. November 2015
Fridtjof Nansens plass 6, Oslo

TM51 har gleden av å kunne presentere Dr. Strand, som er tittelen på en utstilling og en fotobok om legen, feministen og aktivisten Kitty Strand. Prosjektet er utviklet av datteren, Nina Strand, og er ment som en bildebiografi. Kitty og Nina hadde planer om en reise fra New York til San Francisco sammen, en tur de ikke rakk før Kitty døde i 2001. I 2012 tok Nina turen sammen sin datter og bruker reisen som en rød tråd i fortellingen om hennes mor. Underveis ser hun igjennom bilder, brev og notater, og forsøker å skape et større bilde av hvem Kitty Strand var.

Utstillingen viser bilder fra denne fortellingen, både fotografier tatt på reisen til San Francisco og arkivbilder av Kitty Strand. Utstillingen åpner på vindusgalleriet til TM51 den 11. september kl.18.00, Fridtjof Nansens plass 6 i borggården til Oslo rådhus. Gjennom Kitty Strands politiske engasjement har hun flere ganger aksjonert i borggården, og dermed er prosjektet knyttet spesifikt til rommet det vises i. Utstillingen vil stå 11. September – 08. November 2015.

Boken får lansering til åpningen av utstillingen, samme dag som Fotobokfestival Oslo åpner. Den utgis på det anerkjente, svenske fotobokforlaget Journal og kommer i både norsk og engelsk utgave.

 

Nina Strand (f.1973), bor og arbeider i Oslo. Hun både skriver og fotograferer og har startet tidsskriftet Objektiv som hun er redaktør før. Hun har deltatt på en rekke gruppeutstillinger, men dette blir hennes første separatutstilling i Oslo. Tidligere utgivelser inkluderer Nykter, akp (2010), Hvordan synes du selv det går?, Journal, (2008) og Gutta på Gølvet, Cappelen (2009). Strand mottar Statens kunstnerstipend fra 2012-2018. Hun er aktuell med deltagelse på årets Høstutstilling 2015. 

Forhåndsomtale i Aftenposten kultur.

Les anmeldelsen av boken Dr. Strand på foto.no

View Event →
Utstillingsvindu for misfornøyelsen
Aug
11
to Sep 26

Utstillingsvindu for misfornøyelsen

Utstillingsvindu for misfornøyelsen
Christopher Nielsen

14. August kl. 18.00, TM51 Infill (Parkveien 5), Oslo


Konseptualist, tegneserieskaper og selvutnevnt misantroposof Christopher Nielsen er fortsatt misfornøyd. Aller mest misfornøyd er han med den blå-blå regjeringens kulturpolitikk og Oslo bystyres rasering av alternative byrom og kulturhistoriske bygg. TM51 er glad for å kunne presentere prosjektet Utstillingsvindu for misfornøyelsen som åpner midt i  kommunevalgkampen, fredag 14. august.

Utstillingsvinduet omfatter flere portretter av kjente og kjære politikere, kulturbyråkrater og bystyremedlemmer i en totalinstallasjon med tegninger, funnede gjenstander, grafitti, maleri og lys. Utstillingsvindu for misfornøyelsen er en videreførelse av Nielsens misfornøyelsesprosjekt, tidligere presentert på Henie Onstad Kunstsenter med totalinstallasjonen Misfornøyelsespark, i forbindelse med separatutstillingen Jeg er bare en enkel konseptualist fra Ulsrud i 2014. Også på TM51 Infill vil Nielsen gi en satirisk og humoristisk harselas av eiendomsselskaper, politikere og andre som utarmer Oslo til en spøkelsesby med glatte fasader, kommersialiserte og pregløse byrom. Utstillingen er laget i samarbeid med Inhouse tagger Ridder og lærling Ane Barstad Solvang. Utstillingen vil stå fra 14. August – 27. September 2015.

Christopher Nielsen (f.1963) er en norsk tegneserieskaper, dramatiker og animasjonsfilmsskaper, kjent for sitt satiriske, humoristiske og grenseoverskridende univers. På 1980-tallet ble han kjent gjennom sine tegneserier i Gateavisa. Han er spesielt kjent for seriene Narvere, To trøtte typer og Hold Brillan, samt sitt nære samarbeid med bandet Jokke & Valentinerne. Nielsens kunstnerskap omfatter mange ulike kunstarter, både som animasjonsfilmskaper med filmen Slipp Jimmy fri (2006) og Rulletrappen (2014) og som dramatiker for Nasjonalteateret, med oppsetningen Verdiløse menn (2008). Han har deltatt med totalinstallasjoner på Statens Kunstutstilling og i 2014 – 2015 presenterte Henie Onstad en større separatutstilling av Christopher Nielsens kunstnerisk virke.

 

 

 

View Event →
Tie Me Up Tie Me Down
Jun
18
to Aug 9

Tie Me Up Tie Me Down

 

Tie Me up Tie Me Down
Monika Mørk

TM51 INFILL, Parkveien 5
18. juni - 9. august 2015

Åpning torsdag 18. juni kl. 18.00

TM51 har gleden av å presentere Monika Mørck på TM51 lNFILL i vårt vindusgalleri i Parkveien 5. Utstillingen Tie me up tie me down består av draperte tekstiler installert i et system av BDSM-knuter, belyst av UV- og sjokkrosa lys. Utgangspunktet for Mørcks praksis er tabubelagte elementer forent med håndverkstradisjoner i tekstil, som beveger seg mellom kitsch og høykultur. Tie Me Up Tie Me Down er et resultat av søken etter slike elementer i tekstilkunst og populærkultur.

Tie Me Up Tie Me Down utforsker løsrivelse og samtidig fetisjering av tekstil og kropp. Den høyt respekterte og tradisjonelle japanske innfargingsmetoden Shibori blir her gjort om til en fri og eksperimentell teknikk som viser til tie-dye eller knytebatikk, teknikker assosiert med lavkultur eller hobbykunst. BDSM-livsstil blir stadig møtt med fordommer knyttet til fetisjer og seksualitet. Et av kjennetegnene; knutene, har sin opprinnelse fra en annen japansk teknikk kalt Shibari eller Kinbaku. Disse ble først brukt av samuraiene for å binde fast sine krigsfanger, men har blitt omfavnet som et estetisk grep i dagens mote-, kunst- og popkultur.

UV- og sjokkrosa belysning spiller på display-formatet til galleriet og viser til Amsterdams berømte distrikt. Lyset skaper en forførende innbydelse, i dialog med de kommersielle vindusutstillingene i Parkveien og Hegdehausveien, mens det her er et vindu i en privat boligblokk. Som vindusinstallasjon spiller Mørck på innblikket til en privat situasjon som foregår bak lukkede dører. Betrakteren blir en nysgjerrig nabo.
Ved å kombinere tekstilkunst med BDSM-knuter og farget belysning viser Mørck oss å kjenne på den syltynne grensen mellom skjønnhet og tabu; akseptert og ikke-akseptert. Tie Me Up Tie Me Down tilbyr oss et innblikk til holdninger knyttet til seksualitet, kropp, tekstil og ornamentikk – i alt fra moteverden til det private soverom.

Monika Mørck er tekstilkunstner utdannet fra både Kunsthøgskolen i Oslo og Accademia Italiana i Firenze. Hun fullførte sin Master i kunst ved Kunsthøgskolen i Oslo i 2013 og har siden deltatt på flere utstillinger, blant annet ved Punkt Ø, galleri F15 og Black Box Teater. I 2016 skal hun ha en separatutstilling på galleri Soft.

 

Støttet av Kulturrådet

View Event →
I besittelse av følelser og en fornuftig sjel
May
28
to Jun 28

I besittelse av følelser og en fornuftig sjel

I besittelse av følelser og en fornuftig sjel
Siv Bugge Vatne

TM51 (Thorvald Meyers gate 51) 
28. mai - 28. juni 2015
Åpning torsdag 28. mai kl. 18.00


Galleri TM51 har gleden av å presentere Siv Bugge Vatnes første separatutstilling ved TM51, I besittelse av følelser og en fornuftig sjel. Utstillingen omfatter et bredt spekter av nye arbeider i form av skulpturer, objekter og en serie blekklaveringer på bomullspapir.

I besittelse av følelser og en fornuftig sjel er et sitat hentet ut fra den populærvitenskapelige psykologiboken Lær å Leve, Menneskekunnskap til personlighetens frigjørelse av Dr. Johannes Irgens Strømme fra 1940. Strømme var en av de som innførte psykoanalysen til Norge. I boken redegjør han blant annet for forholdet mellom sjelen og fysiologien, årsaken til redsler, nevroser og hvordan en ”individuell forståelse av psyken kan forebygge det kollektive vanvidd”.

Utstillingen I besittelse av følelser og en fornuftig sjel beskriver et rom som ikke følger en lineær logikk, men som søker å flyte mellom sanselighet, følelser og rasjonalitet. Verkene i utstillingen er laget av grus, treverk, tråder og objekter fra naturen, sammenstilt med steinlignende materialer og hverdagslige gjenstander. Opprinnelsen til gjenstandene er tilsynelatende skjult. Materialene har blitt utsatt for en ukjent påkjenning. De er løsrevet, fratatt sin opprinnelige tilhørighet og skaper forvirring i forhold til vår rasjonelle definisjonsevne og identifisering av dem. 

Bugge Vatne har tidligere jobbet med absurde sammenstillinger av materiale og form, hvor utgangspunktet har vært historiske kilder, vitenskap og natur. I utstillingen I besittelse av følelser og en fornuftig sjel undersøker hun dynamikken mellom våre bevisste og ubevisste kognitive evner. Verkene søker å skape gjenkjennelse – i sanselige fornemmelser og minner knyttet til persepsjon, som trigger vår kognitive refleksjon rundt hva som er oss bevisst og ubevisst.

Gjennom et spill med materialer og ord arbeider Bugge Vatne med dynamikken mellom det sanselige og det kognitive i en utstilling som beveger seg mellom alvor og humor. I besittelse av følelser og en fornuftig sjel er hennes hittil største separatutstilling.
 

Siv Bugge Vatne (f. 1975) bor og arbeider i Oslo. Hun har hatt utstillinger på blant annet Henie Onstad Kunstsenters prosjektrom, Galleri 54 i Gøteborg og Prosjektrom Normanns. Hun er tidligere innkjøpt til Kunstmuseet Kube, Oslo Kommunes Kunstsamlinger, Punkt Ø og Statens Konstråd (Sverige).


Utstillingen er støttet av Billedkunstneres Vederlagsfond. 

 

 

 

View Event →
Group show: Ole Martin Lund Bø, Ingrid Toogood and Gunnhild Torgersen
Apr
26
to Jun 30

Group show: Ole Martin Lund Bø, Ingrid Toogood and Gunnhild Torgersen

Ole Martin Lund Bø, Ingrid Toogood
og Gunnhild Torgersen

TM51 Window Gallery, Fridtjof Nansen plass 6
24. april 15 - 28. juni 2015


TM51 er glad for å kunne presentere en gruppeutstilling med Ole Martin Lund Bø, Ingrid Toogood og Gunnhild Torgersen på TM51 Window Gallery Fridtjof Nansen plass 6. Utstillingen tar utgangspunkt i en undersøkelse av maleriets materialitet. Hva er premissene for et maleri? Hvordan kan man undersøke maleriets betingelser i form av overflate, billedrom og spor? Utstillingen søker å skape sammenstillinger og kontraster mellom arbeider som på hver sin måte reflekterer rundt billedproduksjon i et minimalt og abstrahert og uttrykk, hvor selve materialiteten i verkene tydelig eksponeres.

Toogoods store malerier utforsker en fragmentert illusjonisme i dynamikken mellom overflate og romlighet, hvor hun undersøker betingelsene for illusorisk rom og dybde i lerretsflaten. Utstillingen omfatter malerier av Toogood utført på både glass og på lerret. I Lund Bøs arbeider er illusjonen redusert til det minimale. Verkene er nedstrippet til grunnleggende bestanddeler, motiv redusert til spor av handling, et ekstrahert avtrykk av den maleriske prosessen. Gunnhild Torgersens skulpturer består av betong støpt i gamle papirpresser. Torgersen praksis retter seg mot materielle transformasjoner:  i dette tilfellet papirmassen fra romaner oppmalt og gjenskapt som skulpturelle former. Resultatet av denne prosessen er billedflater som er fremstilt gjennom prosessuell transformasjon, fremfor gester utført på en overflate. 

Ole Martin Lund Bø (f.1973) har hatt stor utstillingsaktivitet i Norge og internasjonalt med flere separatutstillinger i både Oslo, Stavanger, Berlin og New York. Lund Bø er kjøpt inn av en rekke samlinger, blant annet Statoils kunstsamling og Kulturrådet.

Ingrid Toogood(f.1976) hadde nylig separatutstilling ved Kristiansand Kunsthall. Hennes arbeider finnes i flere samlinger, blant annet Universitetet i Oslo og Statoils kunstsamling.

Gunnhild Torgersen (f.1985) har i det senere hatt flere separatutstillinger i både Oslo, Bergen og Malmö i tillegg til å ha deltatt på en rekke større gruppeutstillinger.





Galleri TM51: Thorvald Meyersgate 51 0555 Oslo.
TM51 Window Gallery: Fridtjof Nansen plass 6, Oslo, Åpent på forespørsel
TM51 Infill: Parkveien 5, Oslo. Tlf.: +47 92223068.
info@TM51.no, www.tm51.no

 

View Event →
Knust Kosmos
Nov
20
to Dec 14

Knust Kosmos

Shattered cosmos (Knust kosmos)
Erik Pirolt and Trond Nicholas Perry

Opening Thursday 20.11.2014. 8 pm
Exhibition period: 20.11.2014 – 14.12.2014
TM51 Main Gallery and TM51 Infill

Utstillingen Knust kosmos er basert på to ideer fra kunstnernes side. Den første ideen er at et kunstverk som er bearbeidet gjennom mange år, klart definert, bestemmer seg for å plutselig bli til noe ganske annet enn definisjonen tilsier. I dette tilfellet heter verket K.Y.S og var en båt bygd på fantasifulle ideer om offentlig kunst og frihet innen arkitektur, design og byggeteknikk.

De to kunstnerne Erik Pirolt og Trond Nicholas Perry kom i 2004 på forsiden av nesten alle tyske aviser da de sammen entret skulpturfestivalen i Münster i sin hjemmebygde farkost K.Y.S. Fartøyet er laget av søppel og skrot de har samlet og satt sammen. Bokstavene K.Y.S. stod for kjærlighet, ydmykhet og smerte. Det var en katamaran verden aldri har sett maken til. Tanken til kunstnerne var å komme uinvitert til skulpturmønstringen, som en blanding av performance og skulptur og ta del i debatten rundt kunst i offentlige rom, som festivalen hadde som tema. De kom aldri i dialog med kunstklikken, men fikk i stedet en enorm oppslutning og kontakt med publikum. 

Den andre ideen handler om at noe blir sprengt i sakte film. Når noe eksploderer så slynges partikler utover. Ekspansjon basert på eksplosjon. Pirolt og Perry ønsker at denne eksplosjonen aldri skal ta slutt, at den skal være én lang evigekspanderende eksplosjon. Etter en farefull hjemferd over havet, leier kunstnerne inn ett helikopter som heiser K.Y.S. hundre meter opp i luften, før farkosten slippes ned og knuses i tusen knas. Fragmentene av den knuste farkosten, resirkuleres og blir brukt som materie til malerier og skulpturer. Eventyret med farkosten K.Y.S sin ferd er fortsatt ikke fullendt, da fragmentene av den eksplosive ødeleggelsen fortsetter å spres ut i verden gjennom galleri TM51 som viser og selger verkene. Kunstnerne beskriver verkene som en estetisert blanding av action painting, abstrakt ekspresjonisme og antropologi. Hver av disse delene er håndplukket av kunstnerne, basert på delenes teksturelle og kompositoriske egenskaper. 

Prosjektet presenteres her i sin helhet med malerier og visning av dokumentarfilmen En drøm til havs, som forteller den over 10 år lange fortellingen om prosjektet. Filmen er produsert av Kristian Mosvold og Substans Film AS

 

 

Shattered Cosmos (Knust kosmos) is based on two central ideas from the artists, Erik Pirolt and Trond Nicholas Perry.

Firstly, is that a work of art is clearly defined, and processed over many years- until it suddenly decides to contradict this very intention. The second idea is about the artists’ ability to control the speed of an explosion through exhibition and media. In this case, the artists built a boat on their imaginative discourse in public art and freedom within architecture. It was named the K.Y.S., after Kjærlighet (love), Ydmykhet (humility), and Smerte (pain).

Pirolt and Perry constructed the K.Y.S. from scraps and junk, sailing it to the perimeter of a sculpture festival (2004) in Münster, Germany. It was a catamaran the world had never seen before and it appeared in nearly every national newspaper in Germany. It was a combination of sculpture and performance, as they intentionally arrived uninvited to the festival. Their hope was to take part in the community’s debate around art in public space. Formally, they never got this opportunity, but Pirolt and Perry obtained massive support and contact with the audience nonetheless.

After their return, Pirolt and Perry transformed the K.Y.S. by exploding it. They extend the building, the sailing, and the exploding of their boat in this exhibition.

Exhibition period: November 20. 2014 – December 14. 2014.

TM51 (Thorvald Meyers gate 51) and TM51 Infill (Parkveien 5)

 
View Event →
Brakk
Oct
25
to Nov 16

Brakk

Brakk (Fallow)
Petter Buhaugen and Ingri Haraldsen

Exhibition period
TM51 (Thorvald Meyers gate 51) 25.10.2014 - 16.11.2014
TM51 Infill (Parkveien 5) 23.10.2014 - 16.11.2014

TM51 is pleased to present Petter Buhagen and Ingri Harladsen’s exhibition Brakk at TM51 Thorvald Meyers gate and TM51 Infill. Brakkis Buhagen and Haraldsen’s fourth collaborative exhibition (afterKraterMental Istid and Face/NoFace).

With Brakk Buhagen and Haraldsen have explored the possibilities inherent in visual communication by breaking down images and materials to their most elemental forms. One of the main questions raised by this process has been: how do we deal with the opaqueness and the unfamiliar in an age where instant access to exact answers is commonplace?

The works in the exhibition hinge on overlapping themes in Buhagen and Haraldsen’s respective practices. Buhagen’s works, which revolve around printing techniques and apparent coincidences, could seem in contrast to Haraldsen’s meticulously detailed drawings. This would however be a simplistic interpretation, as Haraldsen’s naturalistic renderings of the material world often aren’t recognizable as such, and can appear just as dissolved into abstraction as Buhagen’s work. The question of abstraction is also relevant for Buhagen’s copy machine works, where the same image is subject to multiple runs through the copy machine, resulting in works that can be understood as indexical of the copying process in itself. 

Petter Buhagen (b. 1983) and Ingri Haraldsen (b. 1984) live and work in Oslo. They have upcoming exhibtions at Trønderlag Senter for samtidskunst spring 2015 and Norske Grafikere fall 2015. Buhagen is currently part of the group exhibition Europe, Europe at the Astrup Fearnley Museum.

Støttet av:

View Event →
Drift
Sep
4
to Nov 1

Drift

Drift
Frode Markhus

Exhibition period
Galleri TM51 19.09.14 – 12.10.14
Galleri TM51 Infill 04.09.14 – 12.10.14
TM51 Window Gallery 04.09.14 – 01.11.14

His washed out face is seen from the side to better show off his thinning mane, slicked back to give the impression of a virile volume. Like his facial features his right arm too is almost entirely erased, only a blurry patch of watered down brown tones. Pushed all the way into the back of the studio space, which this particular painting (Secretary) opens onto, this ghostly rendition of the artist seems busy disappearing. The proportions of the secretary on the other hand – conspicuously foregrounding the scene with her wild red coiffure blocking our view of the canvas that the artist behind her is busy contemplating – belong to a different regime of visibility. She has no issue with taking centre stage, posing confidently with one hand resting on her hip. Her red lips dart daringly from the canvas, her facial features are so exaggerated they look caricatured even for a caricature. Frode Markhus's paintings are always busy caricaturing. Executed with childish bravado – though of a kind compulsively visited by painful self-awareness and self-mockery – they ask the question of how to shore up the inhibiting realisation that the happy act of painting has become all but replaced with its own administration. Administration is all the disciplining worries that's lugged along to the studio and that shifts attention away from the canvas, onto social and professional concerns.

It's incumbent on painting, then, to somehow regain its lost capacity for dumbness (as in numbness to extra-painterly demands) if it is to be habitable as a practice of a specific kind. But to dumb down painting you need dumb subjects. And in the attempt you discover that what is lost perhaps is not so much the messy studio, the twisted tubes and discarded brushes with their paint-caked hairs sticking out every which way, that you have to shuffle through and kick aside to reach the canvas, but the access to a subject that asks to be dealt with in the particular frame of mind induced by these working conditions. Markhus's task then would be to reconstruct a painting-subject that is equal to the act, that somehow mirror back the naive industry of painting suggested here.

The large paintings Markhus presents at TM51 are made with watercolour and oil-pastels. Even if flat, no thick smears that protrude from the surface, his pictures still exhibit a strikingly haptic surface, an effect produced by the aggressive application of haggard pastel-hatching. When applied on selected volumes the technique effectively suck these shapes to the foreground regardless of where they appear to belong within the picture's spacial order. The gesture is ambivalent: It both sharpens and emphasises certain forms, cutting them loose from the landscape by giving them a hard contour and a sort of rough immediacy, but also overwrites them with a coat of incessant mark-making that is as much a trace of the artist's hand as it is a means to depict. To Markhus, bringing images to life is, it seems, a self-defeating act. The very gesture the figure rely on to surface, the drawing or painting utensil crisscrossing the canvas, also keeps the motif from crossing the threshold between materiality and depiction. Markhus's heavy-handedness helplessly pushes the rock, tree or human figure he is developing back towards non-specificity and materiality. This clumsy double-gesture is emblematic of Markhus's painter, who develops and destroys form in one simultaneous gesture.

The large canvases are accompanied by several smaller works on paper where the subject reside closer to non-figuration. But the attempt for some kind of transcendence can never be allowed to entirely slip away (letters! cocks!). It would risk the image drifting too far towards what it dreads: restrained, administered abstraction.

Painting in Markhus's case not only depicts nature – or attempts to – but have come to be nature. What was once a technology that man could use to wring from nature its own image is threatening to become as uninhabitable as the very woods it tries to model. The painter's inability to conjure the landscape finds an equivalent in the lone figures that often populate Markhus's canvases and their hapless endeavour to master the outdoors. Their vulgar cartoon-features and blobs-for-hands speak to a lack of sophistication and mastery. Nature is composed as a vortex that bends in on them, either to swallow and erase them or because their inane activity is what conjures this landscape in the first place, as a sort of ectoplasm. Like the frantic paddler in The Adventurist (Fjord) who is threatened on all sides by a hostile sea and looming stacks of rock that seem to upturn any spacial coherence, all but ready to collapse on him, Markhus's painter work under correspondingly precarious conditions, desperately trying to keep the walls of his world from toppling down while pretending leisure.

 

Written by Stian Gabrielsen

View Event →
Openings I,II,III
Jun
5
to Sep 1

Openings I,II,III

Openings, I,II,III (Åpninger I,II,III)
Markus Brendmoe

TM51 is pleased to present new paintings and drawings by Markus Brendmoe. The exhibition will take place over three separate locations, TM51 Window Gallery (Fridtjof Nansens plass 6)
TM51 Infill (Parkveien 5)
TM51 Main Gallery (Thorvald Meyersgate 51)

Vi er, mer enn noen gang tidligere, omgitt av bilder. Markus Brendmoes siste arbeider, som i flere tilfeller baserer seg på funnede fotografier, beveger seg i det skjøre skillet mellom tiltrekning og avsky. Alminneliggjøringen av polerte, stiliserte bilder av kropp og kjønn er blitt normen snarere enn unntaket. Hvordan har disse iscenesatte, overmenneskelige skikkelsene blitt en del av allmenheten, mens det usminkede og langt mer intime ofte oppleves som støtende, nærmest pornografisk? Hvor slutter fotografier å spille sin rolle som objektiv gjengivelse av virkeligheten og hvor begynner den personlige, subjektive erfaringen? Brendmoes arbeider gir ikke svar, men stiller disse spørsmålene. Implisitt er også en utforskning av den subjektive karakteren til maleriet – i hvilken grad kan eksterne og interne påvirkninger skilles fra hverandre? Hvor går skillelinjene mellom den personlige og allmenne erfaringen?

I maleriene som baserer seg på fotografier av Kim Kardashian – fungerer mediebildet av Kardashian som en nærmest ugjennomtrengelig prisme, hvor individet så å si er utvisket. Kardashian er ikke lenger bare en kvinne, men også en fruktbarhetsfigur. Tiltrekkende, men kanskje kun i form av et bilde. Denne spenningen mellom det tiltrekkende og banale, er sentral. Brendmoes mange variasjoner på samme motiv kan sees som en undersøkelse av hvor disse spenningene oppstår – fotografiet oppleves ofte som en objektiv representasjon av virkeligheten, men Brendmoes mange variasjoner utfordrer slike enkle skillelinjer. 

Maleriene som baserer seg på fotografier av Brendmoes sønn, vist liggende, har en klar ikonografisk forbindelse til motivet Kristus’ begråtelse. Her finnes det klare historiske og personlige assosiasjonslinjer, samtidig som Brendmoe nærmer seg svært allmenne bekymringer; de aller fleste foreldre har tross alt følt på frykten for å miste et barn. Brendmoe benytter seg også av motivet Madonna med barnet, men løsriver det fra den tradisjonelle ikonografien ved å foreslå et forhold mellom mor og barn, hvor barnet ikke nødvendigvis oppleves som en velsignelse.

Markus Brendmoe (f. 1961, Oslo) har hatt soloutstillinger på både Stenersenmuseet og Astrup Fearnley. Han har gjort seg bemerket med bilder som utforsker maleriets begrensninger og historie, blant annet i forhold til Edvard Munchs kunstnerskap. Arbeidene hans er å finne i en rekke viktige samlinger, der i blant Museet for samtidskunst, Statoil og Hydro.

 

We are surrounded by more images than at any other point in history. Markus Brendmoe´s latest works, which in several cases are based on found photographs, find themselves in the fragile divide between attraction and loathing. Polished and stylized images of bodies and sex have become the norm rather than the exception; how have these staged, almost super human figures become a part of every day life, while the unembellished and intimate is often seen as provocative, almost pornographic? Where do photographs stop being objective representations of reality and where do personal, subjective experiences begin? Brendmoe’s works do not answer these questions as much as ask them. An exploration of the subjective quality of painting is also implied – to what degree can internal and external influences be distinguished from each other? Where can we draw the line between subjective and universal experience? 

In the paintings that are based on photographs of Kim Kardashian, the media image of Kardashian functions as an almost impenetrable prism where the individual has almost vanished completely. Kardashian isn’t just a woman, but also a fertility figure. Attractive, but possibly only in the form of an image. This tension between attraction and banality is central. Brendmoe’s many variations on the same subject can be seen as an exploration of exactly where these tensions arise – photographs are often seen as objective representations of reality, but Brendmoe’s many variations challenge such simplistic divides.

The paintings based on photographs of Brendmoe’s son, shown lying down, have a clear iconographic connection to the motif The Lamentation of Christ. While this allows for clear historical and personal associations, Brendmoe also approaches very universal concerns. Most parents can after all relate to the fear of losing a child. Brendmoe also utilizes the motive Madonna and Child, but frees it from it’s traditional iconography by suggesting a relationship between mother and child where the child isn’t necessarily seen as a blessing. 

Markus Brendmoe (b. 1961, Oslo) has had solo exhibitions at both The Stenersen Museum and The Astrup Fearnley Museum. He is noted for works that explore the boundaries and history of painting, among others in relation to Edvard Munch’s body of work. His work can be found in several important collections, including The Museum of Contemporary Art, Statoil and Hydro.

View Event →
Children Falling
Feb
13
to May 13

Children Falling

  • TM51 Window Gallery (map)
  • Google Calendar ICS

Children Falling (Barn som faller)
Charlotte Thiis-Evensen

Exhibition period
13.02.2014 - 13.05.2014

Den norske kunstneren Charlotte Thiis-Evensen har de siste årene arbeidet med videoverk som undersøker barn og ungdom i en fase der deres identitet blir formet. I dette står spørsmål om personlig frihet sentralt: I hvilken grad har man mulighet til å handle fritt?

Den siste store utstillingen til Thiis-Evensen var ved Lillehammer kunstmuseum i april 2013. Der viste hun fram flere videoverk laget de siste årene som tar opp temaet personlig frihet og hvordan uutalte maktforhold påvirker menneskers handlingsrom. I et av verkene "Uten tittel", ser vi tre søstre ta på seg hijab. Filmene spilles i slow motion og kjøres forlengs og baklengs, slik at det ser ut som de tar av og på seg plagget. I sine arbeider er Thiis-Evensen opptatt av å hvordan ørsmå bevegelser kan uttrykke store eksistensielle handlinger og valg.

Thiis-Evensen arbeider nå med et nytt prosjekt som videreutvikler tematikken hun har jobbet med tidligere, denne gangen mer spesifikt om ondskap. I Barn som faller vil hun undersøke hvordan en handling kan skifte fra godt til ondt i én vending gjennom enkle bevegelser som ofte er i bruk i samhandlinger på lekeplassen eller i skolegården.

Charlotte Thiis-Evensen åpner utstillingen av videoverket Barn som faller på TM51 Window gallery på Fridtjof Nansens plass 6, 13. februar 2014. Verket vises direkte på galleriets vegger i en 10 minutters kontinuerlig loop og er lett synlig gjennom galleriets vinduer døgnet rundt. Sammen med videoverket får publikum oppleve et nytt musikkstykke for klokkespill skrevet av Eivind Buene. Musikkstykket framføres på Rådhusklokkene og kommenterer Thiis-Evensens videoverk fra et musikalsk ståsted. Klokkenisten ved Oslo rådhus, Laura Marie Rueslåtten Olseng, urfremfører Buenes musikkstykke på Rådhusets 49 klokker ved åpningen av utstillingen 13. februar og publikum får dermed mulighet til å se videoverket og høre musikkstykket i sin helhet.

Takk til: Lisa Karlsson, Elisabeth Byre, Line Halvorsen, Jorunn Myklebust Syversen, Marte Vold, Bror Eyde Mygland , Mohammed Mohamud.

Utstillingen har fått støtte av Fritt Ord.

 

- A videowork by Charlotte Thiis-Evensen with musical composition for the Oslo City Hall bells by Eivind Buene performed every weekday at 6:00 PM, Saturdays and Sundays at 2:00 PM

Charlotte Thiis-Evensen studied at The Academy of Fine Arts in Oslo. Her Work within photography, video, performance and installation utilizes a form of documentary where the material is based on lived experience and named individuals, often from the artists own circle of acquaintances.

Over the last few years Thiis-Evensen has worked with videos that examine children and teenagers in a phase where their identity is formed. Questions about personal freedom are central. To what degree do we have the opportunity to act freely? Children Falling is the second work in a series of three. By using slow motion Thiis-Evensen hopes to show how minute movements can express existential actions and choices. Children Falling examines how a simple action can shift from good to evil in a single turn. The first work in this series, Untitled, which explored the choice between wearing a hijab or not, was shown at OSL Contemporary, Lillehammer Art Museum and The National Art Exhibition in 2013. The Bathtub, the third work in the series, will be shown later in 2014.

Eivind Buene trained as a composer at The Norwegian Academy of Music in Oslo and has published two novels. His music has been performed at prestigious arenas such as Carnegie Hall, Centre Pompidou and The Berlin Philharmonie. In 2012 he was awarded the Spelleman award for composer of the year. The music for Children Falling is based on a compositional material Buene has developed for Thiis-Evensen. They have collaborated for several years intersecting between art and music with exhibitions, house concerts and performances.

Laura Marie Rueslåtten Olsen, Oslo Town Hall’s own carillonneur, will play the musical composition. She will perform Buene’s piece on the Town Hall’s 49 bells during the exhibition opening. The composition will be performed every weekday at 6:00 PM, Saturdays and Sundays at 2:00 PM during the entire exhibition period. Special thanks to: Lisa Karlsson, Elisabeth Byre, Line Halvorsen, Jorunn Myklebust Syversen, Marte Vold, Bror Eyde Mygland , Mohammed Mohamud.

Film (8 minutte loop)
Idea/script: Charlotte Thiis-Evensen
Cinematography: Bjørn Frode Holmgren
Editing: Frida Eggum Michaelsen
Still photography: Bjørn Frode Holmgren
Musical composition for Oslo City Hall bells: Eivind Buene
Carillonneur: Laura Marie Rueslåtten Olseng

The exhibition is produced with support from Fritt Ord.

View Event →
Flesh Studies
Nov
23
to Jan 20

Flesh Studies

Flesh Studies
Erik Tidemann

Exhibition period
Gallery TM51 22.11.2013 – 19.01.2014

Bodies that are somehow deformed, broken and mutated stand at the centre of Erik Tidemann’s Flesh Studies.  Heads sprouting out of unexpected places as if they were birth defects, eyes and spikes attached to masses of flesh – there is an element of horror throughout the works that make up Flesh Studies. Creatures inhabiting a world where something fundamental has gone wrong; the monsters of childhood fantasies, comic books and video games brought to life. 

Organic materials and forms are no strangers to Tidemann’s work as he has frequently worked with taxidermy and animal parts. This organic sensibility also informs Tidemann’s paintings and drawings and is central to his unique aesthetic.

Flesh Studies will feature a number of new paintings and drawings, as well as a several of Tidemann’s signature large-scale sculptural works.

View Event →
To Be Announced
Oct
18
to Feb 9

To Be Announced

To Be Announced

Galleri TM51 åpner; TM51 WINDOW GALLERY – Et nytt visningsrom med en ny gruppeutstilling av rykende fersk, norsk samtidskunst som kommer til å sette spor i tiden fremover. 

Fredag 18. oktober åpner Galleri TM51 et nytt visningsrom med en ny gruppeutstilling. Med utstillingen “TO BE ANNOUNCED” markerer galleri TM51 en helt ny avdeling; TM51 WINDOW GALLERY på Fridtjof Nansens plass 6, rett ved Oslo Rådhus.

Galleri TM51 fortsetter med galleridrift i Thorvald Meyersgate 51, men åpner nå et nytt visningsrom for å vise mer av spennende norsk samtidskunst. “TO BE ANNOUNCED” er en gruppeutstilling med kunstnerne Signe Solberg, Frode Markhus, Siv Bugge Vatne, Petter Buhagen og Erik Tidemann. Verkene som vises rommer bredt og sterkt visuelt og innholdsmessig, fra prosessorientert og mytisk til metodisk og humoristisk.

Utstillingsåpningen er en unik anledning til å komme på kloss hold på alle verkene til kunstnerne, da gallerirommet vil være åpent for publikum. I resten av utstillingsperioden er verkene synlige 24/7, gjennom store glassvinduer fra to sider, men dørene åpnes da kun etter avtale med galleriet.

Collagene til Siv Bugge Vatne er sammensatt av utallige små tegneserieutklipp. I Rooms with colours and black slipping away testes grensen ut for hvordan man mentalt kan samle visuelle fragmenter til ett bilde. De utklipte tegneseriefargene beveger seg gjennom collagene, og en spenning på randen til kollaps mellom det figurative og det abstrakte oppstår.

Signe Solberg arbeider abstrakt med skulptur, installasjon, stedsspesifikk kunst og problemstillinger rundt det monumentale. Hello Creature II er laget i patinert stål, og Solberg har arbeidet intuitivt med materialet ved å sveise og kappe av skulpturen inntil hun har oppnådd den riktige formen.

Petter Buhagen har en metodisk tilnærming til materialer og jobber hovedsaklig todimensjonalt på papir. "Pages from a Biography" er en serie digitale trykk. Ufiksert printertoner er påført sidene i en bok med hendene. Sidene er deretter skannet, forstørret og trykket, og viser en registrering av interaksjonen mellom tekstens materielle betingelser: papir, hender og blekk.

Frode Markhus arbeider hovedsakelig med maleri, men lager også skulpturer og installasjoner. Arbeidene hans kan betegnes som en type rastløs virkelighetsflukt og forteller bruddstykker av en fortelling som inngår i en større metanarrativ. Maleriene oppnår en kroppslig og rituell karakter som veksler mellom klarhet og kompleksitet, det primitive og poetiske, det forføreriske og det irrasjonelle.

Erik Tidemann viser en av sine nye skulpturer til denne utstillingen. Hans verk R.O.N er laget av glassfiberarmert polyester, og uttrykket har et bein i både det groteske og det absurde, det utenomjordiske og populærkulturelle her og nå. Tidemanns skulptur inntar rommet med kroppslig tilstedeværelse, og konfronterer med humor og gjenkjennelighet.

View Event →
All Your Vectors Are Belongs To Us
Sep
13
to Oct 13

All Your Vectors Are Belongs To Us

All Your Vectors Are Belongs To Us

Marius Watz

Exhibition period
Gallery TM51 3.9.2013 - 13.10.2013

"My forms are abstractions of abstractions, not spontaneous creations emerging from the hand of the artist but rather meticulously constructed software systems that contain within the principles of their creation. In order to create, I must reduce my irrational intuitions about geometric logic and kinetic behaviors to unambiguous logic that is ultimately translated into executable code."

Marius Watz (1973) is a Norwegian artist and curator born inside a computer, working with generative art of which he has been and still is somewhat of a pioneer in Norway. Marius is using computer code to explore virtual spaces defined by rule-based systems producing works he himself often refers to as visual hedonism.

Marius currently lives and works in New York where he has also been giving lectures at New York City College of Technology as well as series of artist workshops. He has exhibited at the Victoria & Albert Museum (London), ITAU Cultural (Sao Paolo), Todaysart (The Hague) and Museumsquartier (Vienna), and has been lecturing extensively in the US and Europe, including the Oslo School of Architecture and Design, and Centre Pompidou (Paris). His work PRIME was commissioned by Bybanen light rail systems in Bergen (2010), and you just might have seen his installation ARCS at the top of Rockheim, Trondheim (2012).

At Gallery TM51 Marius will show different works produced during the last couple of years, ranging from a large light sculpture to wall pieces. All in different materials. 

 
View Event →
CLICK. PRINT. SHOOT
Aug
9
to Aug 18

CLICK. PRINT. SHOOT

CLICK. PRINT. SHOOT

Ståle Stenslie

Exhibition period
Gallery TM51 (Thorvald Meyersgate 51) 9.08.2013 – 18.08.2013

The exhibition shows a performative production of functional plastic weapons, produced by the new desktop generation of 3D printers. This physical manifestation sheds a critical light on the weapon, terror and defense debate of today. This contemporary art piece goes beyond the symbols of the canvas and pulls out a scream of anxiety, suffering and death using production technological methods. 

New technologies forces new thoughts upon us. We have gotten used to the possibilities of smartphones and social media, the surveillance and terror of drone technology - and now the 3D printer. It holds the size of your espresso machine, and is as easy to use and cheaper than a laptop. You can now print a weapon in your own kitchen, having the choice of a gun or a cappuccino for breakfast. This is no utopia. The technology and free downloads of functional, digital weapons are available online to every teenager. 




 

 
View Event →